torsdag, april 26, 2012

Citron&marängpaj!

Förra fredagen gav jag mig på att baka en sk Lemon meringue pie!


Ingredienser
Pajdeg:
125 g mjölkfrittsmör
1 dl strösocker
1 ägg
4 dl glutenfritt mjöl (Lailas gula)

Citronfyllningen:
3,5 dl strösocker
6 msk majsena
1 ½ krm salt
4 ägggulor
6 msk färskpressad citronsaft (fuskade och använde färdigpressad)
2 msk mjölkfrittsmör
1 msk finrivet citronskal

Marängen:
1,5 dl strösocker
4 äggvitor
½ krm salt

How-to
Pajen:
1. Sätt ugnen på 225°C. Mixa smör, strösocker och ägg i en mixer och blanda ner mjölet till en jämn deg. Låt vila 1 tim i kylen.
2. Klä en form, ca 23 cm, med pajdegen. Lägg aluminium-folie över degen och häll i torkade bönor. Grädda paj-skalet 7 min. Ta ur bönorna och foliet och grädda skalet ytterligare 5 min. Låt svalna i formen. Sänk ugnsvärmen till 200°C.
Fyllningen:
3. Blanda 3 ½ dl strösocker, majsena och 1 krm salt i en kastrull. Separera äggen och vispa ihop äggulorna i en skål. Vispa ner 3 ½ dl kallt vatten, citronsaft och äggulorna i kastrullen. Koka upp under omrörning och låt sjuda 1 min, rör om hela tiden. Ta av från värmen och rör ner smör och citronskal.
4. Lägg äggvitorna och resten av sockret i en värmesäker skål och ställ skålen över en kastrull med kokande vatten. Vispa 2–3 min, tills sockret har smält. Ta bort skålen från värmen och tillsätt resten av saltet. Vispa äggvitan 6–8 min, till ett vitt hårt skum.

Komponera:
5. Skeda upp den varma citronfyllningen i pajskalet och sedan marängen ovanpå. Grädda pajen 12–15 min, tills marängen har fått färg.


Inga kommentarer: